مرکز کارآفرینی

English   |     |     |  
 انتخاب وب سایت:
زمان شروع کسب و کاری کوچک

روشهای زیادی برای تعریف یک کسب و کار وجود دارد که اکثر آنها را متخصصان آمار حوزه‌ های کسب و کار ارائه کرده اند تا کارآفرینان. هر کسی که کسب و کاری را شروع می ‌کند، الزاماً باید کسب وکاری کوچک را اداره کند. تا زمانی که رویکردها و معیارهای یک کسب وکار – تعداد کارکنان، فروش سالانه، کل داراییها و غیره – مطرحند ، مشکل کارکنان حفظ و توسعه‌ کسب و کارشان است نه شروع آن.
البته طبق گزارش سال 1998 اداره‌ کسب و کارهای کوچک ایالات متحده، «بالغ بر 7/99 درصد از 5/5 میلیون شرکت کارفرما در ایالات متحده، کمتر از 500 نفر نیرو داشته‌اند. علاوه بر این شرکت های کارفرما، حدود 10 میلیون نفر که شغل اصلی شان خودفرما بوده، جزء کسب و کارهای کوچک محسوب می‌شوند». این ارقام نشانگر وجود کارآفرینان آتی است و نشان می ‌دهد که شما تنها نیستید.

مزایا

مزایای این امر عبارتند از:

• بر آنچه انجام می‌ دهید و نحوه‌ انجام دادن آن کنترل خواهید داشت؛

• رییس خود خواهید بود؛

• از موفقیت در تلاشهایتان راضی خواهید بود؛

• از نیروی خود برای توسعه‌ منافع خودتان استفاده خواهید کرد.

مشکلات

• سرمایه‌ خود یا پولی راکه قرض کرده‌اید به خطر می ‌اندازید؛

• باید با حداقل تعطیلات، ساعات طولانی کار کنید؛

• مسئولیت موفقیت یا شکست فقط بر عهده‌ خودتان است؛

• امنیت کاری که بابت آن حقوق دریافت می ‌کنید تضمین شده نیست .

فهرست راهنمای اقدام

1. ببینید چرا می‌ خواهید فردی خودفرما باشید.

از خودتان بپرسید آیا:

• واقعاً می ‌خواهید موقعیت خود را تغییر دهید . چرا؛

• صرفاً با تغییر شغل، نیازهایتان تامین خواهد شد؛

• از حمایت خانواده یا شریکی مطمئن برخوردار هستید؛

• خطرهای کاری راکه می ‌خواهید انجام دهید به طور کامل می‌ دانید؛

• می ‌توانید در صورت لزوم در خانه کار کنید؛

• مهارتها یا تجربه های شما می ‌توانند به ارزش محصولات یا خدماتی که ارایه می ‌کنید، بیفزایند؛

• قادر به مواجهه با مشکلات هستید؛

• چیزی برای ارایه کردن به مردم دارید که در ازای آن پول از آنها بگیرید.

2. دارایی ها و تعهدات خود را فهرست کنید.

هر کسی نیازمند سرمایه است. اینکه بتوانید بدون قرض کردن ، کسب و کار خود را به لحاظ مالی تأمین نمایید، به دارایی های فعلی شما بستگی دارد. ارزش خانه، بیمه‌ عمر، پس‌انداز، حساب بازنشستگی، سهام، داراییهای مادی و دیگر داراییهای شما چقدر است؟ تعهدات مالی شما طی سه تا پنج سال آینده چگونه است؟ چه هزینه ‌ها یی را باید تأمین کنید و چه مسئولیت هایی دارید؟ آیا می ‌توانید دارایی های خود را به پول تبدیل کنید؟ چقدر پول می ‌توانید صرف این کار کنید؟ آیا اعضای خانواده یا دوستان تان حاضر هستند به شما پول یا قرض بدهند؟ آیا ایده‌ کسب و کارتان، توجیه ‌کننده‌ سرمایه‌ گذاری شما است؟ در این مرحله، بهتر است با بانک خود نیز مشورت کنید.

3. از خودتان بپرسید که چه می ‌خواهید.

واقعاً به دنبال چه هستید؟ آزادی؟ خوشبختی؟ فرصت رهایی از جایی که در آن کار می‌ کنید؟ فرصت سفر، دیدن دیگران یا دنبال کردن دیدگاه مورد نظرتان؟ مسئولیت کمتر؟ مسئولیت بیشتر؟ آیا شما دارای انگیزه‌ای مثبت (دستیابی به چیزی) هستید یا انگیزه‌ای منفی (رها شدن از چیزی)؟ لذا نیازهای شما باید واقع ‌بینانه باشند.

4. محصولات یا خدماتی راکه می ‌خواهید ارایه کنید مشخص سازید.

• نقاط ضعف و قوت خود را ارزیابی و اهدافی راکه می ‌خواهید به انها دست یابید مشخص سازید.

• هزینه ‌های شروع کسب و کارهای مختلف را بررسی کنید.

• در مورد تبدیل شدن به یک مشاور محتاط باشید. آیا دارای تخصص لازم هستید؟

• ببینید شرکت ها و دیگر سازمان های موجود در اطراف شما، چه کالاها و خدماتی را از خارج تهیه می ‌کنند.

• در مورد اقدام شرکت های دیگردراحتما ل فروش این کالاها تحقیق کنید.

• ببینید چگونه می ‌توانید به پیشبرد دید گاههای دیگران کمک کنید یا چگونه می ‌توانید وارد مشارکت با یک شرکت فعال شوید.

• روزنامه‌های منطقه‌ خود را بخوانید – همیشه فرصت ها از پیش ‌بینی نشده‌ ترین و نامعمول ‌ترین اوضاع بروز می‌کنند.

• تغییر در قوانین را بررسی نمایید زیرا ممکن است آنها به شما در انجام دادن بهینه‌ کسب و کارتان کمک کنند.

• در مورد تبلیغ پیرامون کسب و کاری که فاقد بودجه‌ لازم برای انجام دادن آن هستید، مراقب باشید.

5. بازارتان را بررسی کنید.

• محصولات یا خدمات شما چه هستند؟

• آیا این محصول ، منحصر به فرد است یا محصولات شبیه به آن وجود دارد؟

• چه کسی خریدار محصولات و خدمات شما است؟

• چرا آنها محصولات شما و نه محصولات دیگران را می ‌خرند؟

• چه تعداد از افراد، محصولات و خدمات شما را می ‌خرند؟

• آیا بازار ثابت، رو به رشد یا در حال رکود است؟

• چه تعداد رقیب دارید؟

• صاحبان محصولات و خدمات دیگر ،تا چه حد به قیمت محصولات و خدمات شما حساسیت نشا ن می‌ دهند؟

6. ساختار قانونی کسب و کارتان را مد نظر قرار دهید.

ممکن است بخواهید به تنهایی عمل کنید و مسئولیت هر جنبه از کسب و کارهمچون ما لیات، بدهی ها و اداره‌ روزمره‌ کسب و کارتان را خودتان بپذیرید.

یک راه، ورود به عرصه‌ مشارکت است. مشارکتها باعث ترکیب مهارتها و تجربه‌ دو یا چند نفر می ‌شوند که دارای کاری یکسانی هستند و فعالیتهایشان را با انعطاف ‌پذیری خوبی مدیریت می ‌کنند. در مورد دعوت از دوستانتان برای پیوستن به کسب و کارتان مراقب باشید. آیا آنها واقعاً شرکای خوبی برای کسب و کارتان هستند؟ آیا به قضاوتهای آنها احترام می ‌گذارید؟ آنها چه چیزی را همراه خود خواهند آورد؟

فرانشیز روش ساده و رایج دیگری برای ایجاد کسب و کارتان از طریق سرمایه‌ گذاری در شاخه‌ای جدید از یک شرکت معتبر است. شما می‌ توانید از حمایت های خوب آن شرکت و همچنین از مزایای ثابت شده‌ محصولات و خدمات آن بهره‌ مند شوید اما به دلیل توافق در مورد فرانشیز، این مزایا محدود هستند و شما خودتان را متعهد می ‌سازید طبق سیاستها و روشهای دیگران عمل کنید. قبل از انعقاد چنین قراردادی، خوب در مورد ابعاد مختلف آن فکرکنید.

ایجاد شبکه با انجمن های کسب و کار، روشی غیررسمی است که به موجب آن می ‌توانید بر شرکت خود کنترل داشته باشید اما مجبور هستید برای تقسیم هزینه‌ها همچون هزینه‌های بازاریابی یا فروش، مرتباً به ایجاد ارتباط با دیگران بپردازید. این روش هیچ گونه مبنای قانونی ندارد و به اعتماد میان طرفین بستگی دارد(مگر اینکه قراردادهای خاصی با این انجمنها منعقد کنید). ایجاد شبکه باعث می ‌شود که شما به تعداد بیشتری از مشتریان دسترسی داشته باشید و سرعت رشد کسب و کارتان را بالا ببرید. البته باید آماده‌ انجام دادن همه‌ تعهدات خویش باشید.

7. توانایی های مدیریتی خود را بیازمایید.

اداره‌ یک کسب و کار، کاری بسیار پر فشارواسترس ‌زا است. وضع خود را طبق معیارهای زیر بسنجید (به سوالات از 1 تا 5 نمره دهید):

• من فردی منظم هستم.

• اجازه نمی‌دهم انحرافی رخ دهد.

• من از حمایت کامل خانواده‌ برخوردارم.

• می ‌توانم از عهده‌ فشار کاری برآیم.

• می ‌توانم در صورت لزوم، هفت روز هفته کار کنم.

• می ‌توانم با دیگران کار کنم و در آنها ایجاد انگیزه نمایم.

• می ‌توانم در صورت لزوم به سرعت تصمیم‌ گیری نمایم.

• در موقعیتهای سخت، قادر به تحمل کردن هستم.

• می ‌توانم از اشتباهات درس بگیرم و مشاوره بدهم.

• فردی صبور هستم و انتظار نتایجی سریع را ندارم.

• من فردی سالم، مشتاق و آگاه از خطرها هستم.

• اهداف خاصی دارم همچون نیاز به مراقبت از خودم و خانواده‌ام.

اگر امتیاز خوبی کسب نمی ‌کنید (باید در هر سوال حداقل نمره‌ 3 بگیرید)، نگاه دیگری به دلایل خود برای شروع کسب و کارتان بیندازید.

8. یک طرح کسب و کار بنویسید.

شما تصمیم گرفته‌اید تا پیشرفت کنید. کتب، وب سایتها و دوره‌های متعددی وجود دارند که به شما در نگارش یک طرح جامع کسب و کار کمک می ‌کنند. دفتر اداره‌ کسب و کارهای کوچک منطقه‌ شما یا مرکز توسعه‌ کسب و کارهای کوچک می ‌توانند به شما کمک کنند. اگر در نزدیک یک دانشکده‌ بازرگانی هستید، دانشجویان یا استادان آنها نیز می ‌توانند به شما کمک کنند. حسابرسان، وکلا و بانکها نیز منبع خوبی برای مشورت هستند.
تعداد بازديد از اين صفحه : 3049